Tuesday 13 October 2015

MH17 Apa yang KITA tahu pada Ambang MALAM, laporan Lembaga Keselamatan BELANDA . . .



hAMDEn - Pada hari Selasa, Lembaga Keselamatan Belanda akan mengeluarkan laporan akhir mengenai nasib terhempas pesawat Malaysia Airlines MH17. Lebih awal daripada penerbitan laporan itu kita lihat pada fakta utama, teori-teori dan laluan palsu di sekitar siasatan.

Pada hari Selasa, Lembaga Keselamatan Belanda akan mengeluarkan laporan akhir mengenai nasib pesawat terhempas Malaysia Airlines MH17. Lebih awal daripada penerbitan laporan itu kita lihat pada fakta utama, teori-teori dan laluan palsu di sekitar siasatan.

Kemalangan pesawat Malaysia MH17 berlangsung pada 17 Julai 2014, di Timur Ukraine, membunuh semua 298 penumpang dan anak kapal, di antara mereka 80 kanak-kanak.

Siasatan antarabangsa dilancarkan serta-merta selepas kemalangan itu telah mengambil masa 15 bulan untuk menyediakan.

BACA lagi: MH17 dijatuhkan di Ukraine: Apa yang berlaku di 365 hari sejak CRA (READ MORE: MH17 downed in Ukraine: What has happened in 365 days since the cras)

Penemuan awal mendakwa pesawat itu berkecai di udara selepas terkena objek bertenaga tinggi. Laporan akhir Lembaga Keselamatan Belanda dijangka akan dihantar pada hari Selasa, 13 Oktober.

Menyalahkan permainan

Pada 23 Julai 2014, ia telah disahkan bahawa kotak hitam MH17 telah disampaikan oleh pegawai Belanda ke makmal British untuk analisis, menjanjikan keputusan "dalam masa 24 jam." Itu adalah hampir 15 bulan yang lalu dan orang ramai masih tidak biasa dengan data ini . Media arus perdana adalah cepat untuk menuding jari kepada Rusia dari mula lagi, dengan mendakwa bahawa Moscow bertanggungjawab untuk menjatuhkan pesawat.

Media Barat membawa kuat tajuk utama anti-Rusia, sebahagian besar daripada mereka menyalahkan peribadi Presiden Putin atas kematian semua penumpang dan anak kapal.

Itu adalah sebaik-baik  sebelum mana-mana penyiasat telah pun mencapai lokasi kemalangan, dan tuduhan tersebut berdasarkan pertimbangan snap dan sedikit maklumat. Sehari selepas kemalangan itu, Ukraine mengeluarkan apa yang dipanggil " memintas perbualan telefon," didakwa membuktikan bahawa pejuang anti-kerajaan tembak jatuh MH17 dengan tidak sengaja. Kiev juga mendakwa bahawa pemberontak memperoleh sistem peluru berpandu pertahanan udara BUK dari Rusia. Moscow menolak pita yang tidak dapat disahkan secara bebas sebagai fakesю secara terang-terangan

MH17 What we know on eve Of Dutch Safety Board report . . .

 

On Tuesday, the Dutch Safety Board will release its final report on the fate of the crashed Malaysian Airlines MH17 flight. Ahead of the report’s publication we take a look at the key facts, theories and false trails surrounding the investigation.

On Tuesday, the Dutch Safety Board will release its final report on the fate of the crashed Malaysian Airlines MH17 flight. Ahead of the report’s publication we take a look at the key facts, theories and false trails surrounding the investigation.

The crash of Malaysian flight MH17 took place on July 17, 2014, in Eastern Ukraine, killing all 298 passengers and crew members onboard, among them 80 children.

The international probe launched immediately after the crash has taken 15 months to prepare.



Preliminary findings claimed that the plane broke up mid-air after being hit by high-energy objects. The final report of the Dutch Safety Board is expected to be delivered on Tuesday, October 13.

BLAME GAME

On July 23, 2014, it was confirmed that the MH17 black boxes were delivered by Dutch officials to a British laboratory for analysis, promising results “inside 24 hours.” That was nearly 15 months ago and the general public is still unfamiliar with this data. The mainstream media were quick to point the finger at Russia right from the start, claiming that Moscow was responsible for bringing down the plane.

Western media carried strong anti-Russian headlines, most of them blaming personally President Putin for the deaths of all the passengers and crew onboard.

That was well before any investigators had even reached the crash site, and the allegations were based on snap judgments and little information. The day after the crash, Ukraine released what it called “intercepted phone conversations,” allegedly proving that anti-government fighters shot down MH17 by mistake. Kiev also alleged that the rebels obtained a BUK air defense missile system from Russia. Moscow dismissed the tapes that could not be verified independently as outright fakesю


PENYIASATAN

Sebenarnya, terdapat 2 bukti antarabangsa berasingan ke dalam kemalangan - siasatan teknikal yang diketuai oleh Lembaga Keselamatan Belanda, adalah yang disebabkan untuk membentangkan dalam kesimpulan pada hari Selasa, dan siasatan jenayah, yang dijalankan oleh Pasukan Siasatan Bersama yang dipimpinBelanda, yang masih berjalan.

Walaupun Lembaga Keselamatan Belanda sedang mengkaji apa yang menyebabkan kemalangan, siasatan jenayah sepatutnya untuk mencapai kesimpulan mengenai siapa yang bertanggungjawab bagi kemalangan itu.

Rusia telah merayu kepada ketua agensi penerbangan PBB untuk campur tangan dalam siasatan nahas MH17 untuk mengelakkan Lembaga Keselamatan Belanda (DSB) dari mengabaikan penemuan rakan-rakan mereka Rusia.

Surat dari Timbalan Ketua Persekutuan Agensi Pengangkutan Udara Rusia ke Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) mendakwa bahawa diabaikan DSB "maklumat yang komprehensif" yang berhubungan dengan menembak jatuh pesawat Boeing 777 ke atas yang dilanda perang Timur Ukraine pada 17 Julai 2014, disediakan oleh pihak Rusia dan melanggar prinsip "urutan kesimpulan."

INVESTIGATION

Actually, there are two separate international probes into the crash – the technical probe led by the Dutch Safety Board, which is due to present in conclusions on Tuesday, and a criminal probe, carried out by a Dutch-led Joint Investigation Team, which is still ongoing.

While the Dutch Safety Board is looking into what caused the accident, the criminal probe is supposed to reach a conclusion on who was responsible for the crash.

Russia has appealed to the head of the UN aviation agency to intervene in the investigation into the MH17 crash to prevent the Dutch Safety Board (DSB) from ignoring the findings of their Russian counterparts.

A letter from the Deputy Chief of Russia’s Federal Air Transport Agency to the International Civil Aviation Organization (ICAO) claims that the DSB ignored “comprehensive information” relating to the downing of the Boeing 777 over war-torn Eastern Ukraine on July 17, 2014, provided by the Russian side and violated the principle of “sequence of conclusions.”


Moscow asks UN aviation agency to intervene into #MH17 probe – report (Moscow meminta PBB agensi penerbangan untuk campur tangan ke dalam # siasatan MH17 - Laporan) http://on.rt.com/6tm4 

Terdapat 2 teori utama tentang apa yang dibawa turun kapal terbang, dan kedua-duanya membayangkan penggunaan senjata: sama ada peluru berpandu permukaan-ke-udara, atau peluru berpandu udara-ke-udara.

There are two main theories as to what brought down the plane, and both imply use of weapons: either a surface-to-air missile, or an air-to-air missile.


Teori # 1: 'Federation BUK Missile'

Lembaga Keselamatan Belanda menyampaikan laporan awal kira-kira setahun yang lalu, dan menyimpulkan bahawa penerbangan MH17 berpecah di udara dan turun selepas dipukul oleh sebilangan besar objek tinggi yang menembusi pesawat dari luar dan badan pesawat pecah. Laporan itu tidak menyebut di mana objek bertenaga tinggi datang.

Teori pertama mempertahankan bahawa penerbangan MH17 telah dijatuhkan oleh peluru berpandu anti-pesawat permukaan-ke-udara. Ia dianggap oleh banyak pihak sebagai teori yang paling mungkin dan yang sudah meluas dipetik dalam media. Persoalannya sahaja siapa yang melakukannya.

Barat dan Ukraine mendakwa pemberontak tembak pesawat dengan BUK peluru berpandu Rusia. Dalam rangka teori ini, video YouTube sistem senjata BUK dengan satu roket dilaporkan hilang diangkut di suatu tempat di Ukraine hanya beberapa jam selepas kemalangan itu telah dibentangkan sebagai ‘smoking gun’, dengan mendakwa bahawa sistem peluru berpandu itu sneakily dibersihkan daripada Ukraine ke Rusia.

BACA lagi: gambar palsu dari 'Federation' sistem pertahanan udara di Ukraine dibukti palsu oleh blogger (READ MORE: Bogus photos of ‘Russian’ air-defense systems in Ukraine debunked by bloggers)

Tetapi sesetengah blogger tempatan yang dikenal pasti lokasi sebagai bandar Ukraine Krasnoarmeysk, yang berada di bawah kawalan kuasa-kuasa Kiev pada masa itu.

Hakikat bahawa video muncul dalam talian mencurigakan dengan cepat, diikuti oleh banyak apa yang dikenali sebagai bukti media sosial, dan hampir mustahil untuk mengesahkan, hanya didorong syak wasangka.

Teori # 2: 'Ukraine BUK peluru berpandu'

Pada masa yang sama Kementerian Pertahanan Rusia membuat patung satelit awam di kawasan tersebut, mengambil beberapa hari sebelum kemalangan itu. Gambar-gambar satelit menunjukkan kedudukan tentera Ukraine di 3 hari sebelum kemalangan itu, dan pelancar peluru berpandu BUK boleh ditemui di sana. Tetapi pada hari kemalangan itu, ia telah dipindahkan ke tempat lain. Persoalannya ialah mengapa - dan di mana ia telah pergi?

Pada bulan Jun 2015, senjata pengilang Rusia Almaz-Antey membentangkan hasil siasatan sendiri terhadap punca-punca kemalangan MH17. Melihat kepada pilihan untuk permukaan-ke-udara peluru berpandu menjatuhkan Boing-777, pakar-pakar menegaskan bahawa ia hanya mungkin telah disebabkan oleh salah satu daripada peluru berpandu dari pengubahsuaian yang lebih tua daripada sistem peluru berpandu BUK iaitu Buk-M1 - jenis yang senjata tentera Ukraine dilengkapi denganbya. Tentera Rusia menggunakan sistem peluru berpandu moden dan sebelunnya BUK.

Teori # 3: 'Air-to-Air Missile'

Teori lain adalah bahawa MH17 boleh ditembak jatuh dari udara.

Jawatankuasa Siasatan Rusia (IC) telah menjalankan siasatan sendiri ke dalam kemalangan. Pada 3 Jun, Jawatankuasa mengenal pasti saksi utama kepada kemalangan MH17 sebagai Evgeny Agapov, mekanik persenjataan penerbangan di Tentera Udara Ukraine. Agapov memberi keterangan bahawa pada 17 Julai 2014 satu SU-25 pesawat jet Sukhoi Ukraine dipandu oleh Kapten Voloshin "yang dinyatakan untuk tugas tentera" dan dikembalikan tanpa peluru. Agapov tersirat bahawa peluru berpandu udara-ke-udara telah hilang dan mendakwa dia terdengar Voloshin berkata kepada rakan-rakannya bahawa beberapa kapal terbang adalah "di tempat yang salah pada waktu yang salah."

Theory #1: ‘Russian BUK Missile’

The Dutch Safety Board delivered a preliminary report about a year ago, concluding that flight MH17 broke up in mid-air and came down after being hit by a large number of high-energy objects that penetrated the plane from the outside and ruptured the fuselage. The report did not mention where those high-energy objects came from.

The first theory maintains that the MH17 flight was downed by a surface-to-air anti-aircraft missile. It is considered by many as the most likely theory and one that's been widely cited in the media. The only question is who did it.

The West and Ukraine claim the rebels shot the plane with a Russian BUK missile. In the framework of this theory, a YouTube video of a BUK weapons system with one rocket missing being transported somewhere in Ukraine just hours after the crash was presented as a smoking gun, claiming that the missile system was sneakily cleared out of Ukraine into Russia.


But some local bloggers identified the location as the Ukrainian town of Krasnoarmeysk, which was under control of the Kiev forces at the time.

The fact that the video emerged online suspiciously quickly, was followed by lots of so-called social media evidence, and is almost impossible to authenticate, only fueled suspicions.

Theory #2: ‘Ukrainian BUK missile’

At the same time Russia's Defense Ministry made public satellite images of the area, taken several days prior to the crash. The satellite pictures showed Ukrainian army positions on three days before the crash, and a BUK missile launcher could be spotted there. But on the day of the crash, it had moved somewhere else. The question is why – and where it had gone?

In June 2015, Russian arms manufacturer Almaz-Antey presented the results of its own probe into the causes of the MH17 crash. Looking into the option of a surface-to-air missile downing the Boing-777, experts stressed that it could only have been caused by one of the missiles from an older modification of the BUK missile system, namely the Buk-M1 - the type of the weapon the Ukrainian army is equipped with. The Russian army uses modern and later BUK missile systems.

Theory #3: ‘Air-to-Air Missile’

Another theory is that Flight MH17 may have been shot down from the air.

Russia’s Investigative Committee (IC) has been conducting its own investigation into the crash. On June 3, the Committee identified the key witness to the MH17 crash as Evgeny Agapov, an aviation armaments mechanic in the Ukrainian Air Force. Agapov testified that on July 17, 2014 a Ukrainian Sukhoi SU-25 jet aircraft piloted by Captain Voloshin “set out for a military task” and returned without ammunition. Agapov implied that an air-to-air missile was missing and claimed he overheard Voloshin say to his colleagues that some plane was “in the wrong place at the wrong time.”

LISTEN MORE:


BACA lagi: penyiasat Rusia mendedahkan identiti saksi utama dalam MH17(READ MORE: Russian investigators reveal identity of key witness in MH17 crash)

Juga, dalam sebuah video yang ditembak oleh militia anti-kerajaan Ukraine apabila mereka tiba di lokasi kemalangan serta-merta selepas bencana itu dan dikeluarkan oleh penyiar Australia hampir setahun selepas tragedi itu, satu bahagian penting telah sebahagian besarnya diabaikan.

Video itu, yang ditunjukkan oleh News Corp Australia, adalah pendek, klip 5 minit dibuat daripada video asal 17 minit, tetapi saluran yang diterbitkan dalam talian transkrip penuh dengan versi asal.

Transkrip ini dinamakan komander pemberontak sebagai berkata "jet Sukhoi yang menjatuhkan pesawat awam dan kita menjatuhkan jet pejuang."

Kemudian, orang yang sama berkata sekali lagi bahawa terdapat 2 pesawat menembak jatuh, dan suara lain di latar belakang berkata, "Mereka mengambil keputusan menggunakan cara ini, kelihatan seperti kami telah dibawa turun kapal terbang."

BACA lagi: Bolehkah SU-25 jet pejuang ke bawah Boeing? Bekas juruterbang bersuara tuntutan MH17 (READ MORE: Could SU-25 fighter jet down a Boeing? Former pilots speak out on MH17 claims)

Mereka yang menentang teori mengatakan Sukhoi Su-25 berhampiran jet pejuang sokongan dilihat di langit pada masa kejadian itu tidak boleh mencapai ketinggian 10,000 meter, di mana pesawat Malaysia adalah pada pelayaran ketinggian. Tetapi krew dokumentari membuat filem mengenai malapetaka MH17 sebenarnya telah membuktikan yang mereka salah, mengadakan eksperimen dan mengambil Su-25 dengan ketinggian 11.880 meter - dengan seorang juruterbang memakai topeng oksigen.

BACA lagi: MH17 mungkin dijatuhkan oleh udara-ke-udara peluru berpandu, tidak Federation dibuat - Jawatankuasa Siasatan (READ MORE: MH17 likely downed by air-to-air missile, not Russian made – Investigative Committee)

Laporan yang keluar Selasa akan bersifat teknikal. Matlamatnya adalah untuk menentukan bagaimana pesawat itu dibawa turun, bukan untuk meletakkan kesalahan ke atas mana-mana pihak. Ini adalah tanggungjawab siasatan jenayah, yang masih berterusan.


Also, in a video shot by Ukraine’s anti-government militia when they arrived at the crash site immediately after the catastrophe and released by an Australian broadcaster almost a year after the tragedy, one important part was largely ignored.

The video, shown by News Corp Australia, is a short, 5-minute clip made from an original video 17 minutes long, but the channel published online a full transcript of the original version.

The transcript cited the rebel commander as saying “the Sukhoi jet brought down the civilian plane and ours brought down the fighter jet.”

Later, the same person says once again that there were two planes shot down, and another voice in the background says, “They decided to do it this way, to look like we have brought down the plane.”


Those who oppose the theory say the Sukhoi Su-25 close support fighter jet spotted in the skies at the time of the incident cannot reach a height of 10,000 meters, where the Malaysian airliner was at cruising altitude. But a documentary crew making a film about the MH17 catastrophe has actually proven them wrong, staging an experiment and taking an Su-25 to a height of 11,880 meters – with a pilot wearing an oxygen mask.


The report coming out Tuesday will be technical in nature. Its goal is to specify how the plane was brought down, not to place blame on any side. This is the responsibility of the criminal probe, which is still ongoing.


MH17 report from maker of BUK missile system LIVE UPDATEShttp://on.rt.com/6tq1

We're following the Almaz-Antey report on MH17, watch live feed


RT Video © YouTube